معرفی کتاب:
«تُرک سازی کودکان ارمنی بازمانده از نسل کشی ارمنيان»
بنياد و موزه-مؤسسه نسل کشی ارمنيان کتابی تحت عنوان «ترک سازی کودکان ارمنی در جريان نسل کشی ارمنيان» را که توسط جمعی از محققان ارمنی نگاشته شده است منتشر کرد.
این کتاب به موضوع انتقال اجباری کودکان ارمنی بازمانده از نسل کشی ارمنيان به خانواده های ترک می پردازد که از نظر حقوقی، مذهبی، عقيدتی و تاريخی تنظيم و ارائه می شود. اين نگارش جمعی مبتنی بر مطالعه منابع غنی ای است که از قبل و يا به تازگی منتشر شده اند.«اديتا گزويان»، مورخ در فصل اول با موضوع «برخی ملاحظات حقوقی در مورد انتقال اجباری کودکان» به بررسی جنبه های حقوقی موضوع انتقال اجباری کودکان در چارچوب حقوق بين الملل، ارائه مبانی تاريخی، و تصميمات اتخاذ شده در مراجع داخلی و بين المللی در خصوص انتقال اجباری می پردازد.
«رجينا گالوستيان»، در فصل دوم با عنوان «انتقال اجباری نسل کشی- کودکان ارمنی در چارچوب ناسيوناليسم نژادی ترک»، با تحليل برنامه های ترک های جوان برای انتقال اجباری و جذب کودکان در زمينه ايدئولوژيک آن به جنبه های نژادی ناسيوناليسم کميته «اتحاد و ترقی» و ريشه های آنها می پردازد.«شوشان خاچاطوريان» در فصل سوم با عنوان «هويت مذهبی- ملی کودکان ارمنی مورد هدف ترکهای جوان (يتيمخانههايی که در ترک سازی شرکت کردند)» با تلفيق طرح دولت ترک های جوان و ارائه بعد عملی سياست ترک سازی کودکان پس از انتقال اجباری آنها جنبه مذهبی – ايدئولوژيک انتقال اجباری کودکان در زمينه نسل کشی ارمنیان را ارائه می دهد.
نويسندگان اديتا گزويان، شوشان خاچاطوريان و رجينا گالوستيان در فصل چهارم، با عنوان «تلاش برای بازگرداندن کودکان ارمنی» به فرآیند بازگشت هويت کودکان پس از آتش بس مودروس می پردازند.
«الينا ميرزويان»، در پنجمين فصل با عنوان «کودکان ارمنی در چارچوب انکار نسل کشی ارمنيان از سوی ترک ها، تئوری ها و آنتی تئوری ها» به ارائه تئوری ها و ضديت های منفی نويسندگان ترک در رابطه با انتقال اجباری کودکان در چارچوب نسل کشی ارمنيان را ارائه می دهد که به زعم نگارنده، سياستی دولت محور دارند و هدفشان گسترش، توسعه و انتشار آنها در جامعه علمی بين المللی است.
ضمائم (عکس ها، جداول، نمودارها، توصيفات) در پایان کتاب ارائه شده است.
منبع:
http://www.genocide-museum.am/arm/12.04.23.php